- Startsida
- Kommun och politik
- Dialog och synpunkter
- Visselblåsning
Visselblåsning
En visselblåsarfunktion gör det möjligt för medarbetare att på ett säkert sätt slå larm vid missförhållanden i kommunens verksamheter. Enligt lag så är medarbetare som rapporterar om missförhållanden skyddade mot repressalier och deras identitet är skyddad av sekretess.
Syftet med visselblåsarfunktionen är att säkerställa att allvarliga missförhållanden i verksamheten blir kända även om den normala kommunikationsvägen via chef, personalavdelning, facklig företrädare eller annan nära kollega av någon anledning inte är möjlig. En visselblåsarfunktion förebygger risker som kan skada verksamheten och skapar transparens gentemot medborgare och anställda.
När ska funktionen användas?
En anmälare kan använda funktionen vid missförhållanden om hen inte upplever att det är möjligt att hantera frågan inom den egna verksamheten. Missförhållandet ska vara så pass allvarligt att det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Det kan till exempel handla om korruption eller att verksamheten inte följer lagar och regler.
Vilket skydd ger lagen?
Den som anmäler ett missförhållande genom visselblåsarfunktionen är skyddad mot repressalier, vilket innebär bestraffning eller dålig behandling. Skyddet gäller även för kollegor, skyddsombud eller liknande som stöttat vid anmälan, personligt närstående personer och företag som visselblåsaren äger eller arbetar för.
Alla uppgifter som kan avslöja identiteten på den som skickat in en anmälan omfattas av sekretess.
Lagens skydd gäller endast om den som anmält missförhållandet haft skälig anledning att tro att uppgifterna är sanna.
Vem kan använda visselblåsarfunktionen?
Både medarbetare, före detta medarbetare och medborgare har möjlighet att anmäla ett missförhållande genom visselblåsarfunktionen. Lagen är dock inriktad på medarbetares möjlighet att anmäla, vilket gör att du som medborgare inte alltid omfattas av lagens skydd.
En tumregel är att om du har fått kännedom om missförhållandet genom ditt arbete så omfattas du av lagens skydd mot repressalier och sekretess. Det behöver inte betyda att du är anställd av Nordmalings kommun, du kan också vara anställd av ett företag som gör uppgifter åt kommunen.
Kan jag anmäla anonymt?
Ja, anmälan kan göras anonymt, men du har då inte möjlighet att få återkoppling i ärendet. Om anmälan inte innehåller tillräckliga uppgifter för utredning har du inte heller möjlighet att komplettera ärendet. Detta kan leda till att ingen utredning kan utföras. Du har möjlighet att välja om du vill skicka in ärendet anonymt när du fyller i e-tjänsten.
Hur gör jag en anmälan?
Kommunen har en e-tjänst för visselblåsning. Länk till e-tjänsten finns längre ned på sidan. Om du vill slå larm på annat sätt, så som över telefon eller vid ett fysiskt möte, kontakta HR-chef, kanslichef eller ekonomichef via kommunens växel 0930-14000.
Hur hanterar kommunen anmälan?
Det finns en utsedd utredningsgrupp som hanterar inkomna anmälningar. I deras uppdrag ingår att:
- Ta emot anmälningar
- Ha kontakt med den rapporterande personen
- Undersöka riktigheten i anmälan
- Överlämna uppgifter om de utredda påståendena för fortsatta åtgärder
Utredningsgruppen beslutar inte om vilka åtgärder som ska vidtas på grund av missförhållandet, det beslutet fattar ansvarig chef.
