Viktig information till dig som beviljats bostadsanpassningsbidrag

Ingress

Brödtext

Dörrautomatik

Kommunens bidrag

Du har fått en dörrautomatik beviljad enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassning. Bostadsanpassningsbidraget täcker engångskostnaden för installation av dörrautomatik

Din egendom

När dörrautomatiken väl är på plats står du som ägare av den. Då gäller både konsument-köplagen och konsumenttjänstlagen. Det är inte fastighetsägarens egendom och inte heller Nordmalings Kommuns även om du fick den på bidrag genom kommunen. Om dörrautomatiken skadas eller utsätts för skadegörelse är det du som står för eventuella kostnader.

Reparationer

Du kan få bidrag för reparation av den dörrautomatik som tillhör dig och är beviljad genom lagen om bostadsanpassning. Bidrag för reparation beviljas om felet är orsakat av tekniska fel och normalt slitage på utrustningen.

Du kan inte få bidrag till reparation om skadan beror på vanvård, onormalt användande, vandalisering eller att serviceanvisningarna inte följts. I sådana fall måste du själv eller din hemförsäkring bekosta reparationen. Du bör alltid göra en polisanmälan om din dörrautomatik har utsatts för skadegörelse/ vandalisering.

Om du inte behöver dörrautomatiken längre

När behovet av dörrautomatik upphör för dig som bidragstagare kan du, närstående eller annan kontakta BAB-handläggare på Nordmalings Kommun eller fastighetsägaren om du bor i en bostadsrätt.

Vill du veta mer?

Kontakta bostadsanpassningen 0930-143 88

Hiss - plattformshiss

Att tänka på

  • Huvudströmbrytare ska vara påslagen
  • Stoppknapp (röda knappen) vrids och dras ut
  • Ramper uppfällda och grindar stängda
  • Inga främmande föremål i vägen

Kommunens bidrag

Bostadsanpassningsbidraget täcker engångskostnaden för installation av hiss samt en första besiktning.

Dina skyldigheter

När hissen väl är på plats står du som ägare av den. Då gäller både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Om hissen skadas eller utsätts för skadegörelse är det du som står för eventuella kostnader.

Besiktningar

Vartannat år måste din hiss kontrollbesiktas, besiktningsfirman kommer att kontakta dig. Kostnad för besiktning står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Service och underhåll

Service och underhåll på din hiss sker löpande vartannat år. Hissleverantören tar kontakt med dig när det är dags för service/underhåll på din hiss. Kostnad för detta står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Reparationer

Ibland uppstår problem och hissen behöver repareras, reparationerna utförs av hissleverantör efter anmälan från dig. Kommunen bekostar detta så länge du har behov av din hiss.

Om du inte behöver hissen längre

Kontakta gärna kommunen om det blir aktuellt att flytta till annan bostad. Kommunen kan eventuellt vilja ta tillbaka hissen för återanvändning och bekostar i så fall en del av demonteringen.

Vill du veta mer?

Kontakta bostadsanpassningen 0930-14388

Hiss - stoltrappshiss

Att tänka på

  • Batteriet behöver laddas regelbundet för att batteriet inte ska förstöras.
  • Pipljudet talar om att stoltrapphissen inte står i laddningsläge.
  • Inga främmande föremål på räls eller i trappa.
  • Brytare på armstöd och under sits ska stå på 1.
  • Nyckelbrytare under armstöd ska stå på ON.
  • Armstöd ska vara nerfällda vid användande.

Kommunens bidrag

Bostadsanpassningsbidraget täcker engångskostnaden för installation av hiss samt en första besiktning.

Dina skyldigheter

När hissen väl är på plats står du som ägare av den. Då gäller både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Om hissen skadas eller utsätts för skadegörelse är det du som står för eventuella kostnader.

Besiktningar

Vartannat år måste din hiss kontrollbesiktas, besiktningsfirman kommer att kontakta dig. Kostnad för besiktning står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Service och underhåll

Service och underhåll på din hiss sker löpande vartannat år. Hissleverantören tar kontakt med dig när det är dags för service/underhåll på din hiss. Kostnad för detta står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Reparationer

Ibland uppstår problem och hissen behöver repareras, reparationerna utförs av hissleverantör efter anmälan från dig. Kommunen bekostar detta så länge du har behov av din hiss.

Om du inte behöver hissen längre

Kontakta gärna kommunen om det blir aktuellt att flytta till annan bostad. Kommunen kan eventuellt vilja ta tillbaka hissen för återanvändning och bekostar i så fall en del av demonteringen.

Vill du veta mer?

Kontakta bostadsanpassningen 0930-14388

Hiss - utomhus

Att tänka på

  • Huvudströmbrytare ska vara påslagen
  • Stoppknapp (röda knappen) vrids och dras ut
  • Ramper uppfällda och grindar stängda
  • Inga främmande föremål i vägen

Kommunens bidrag

Bostadsanpassningsbidraget täcker engångskostnaden för installation av hiss samt en första besiktning.

Dina skyldigheter

När hissen väl är på plats står du som ägare av den. Då gäller både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Om hissen skadas eller utsätts för skadegörelse är det du som står för eventuella kostnader.

Besiktningar

Vartannat år måste din hiss kontrollbesiktas, besiktningsfirman kommer att kontakta dig. Kostnad för besiktning står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Service och underhåll

Service och underhåll på din hiss sker löpande vartannat år. Hissleverantören tar kontakt med dig när det är dags för service/underhåll på din hiss. Kostnad för detta står kommunen för så länge du har behov av hissen.

Reparationer

Ibland uppstår problem och hissen behöver repareras, reparationerna utförs av hissleverantör efter anmälan från dig. Kommunen bekostar detta så länge du har behov av din hiss.

Vid upprepade reparationer på grund av eftersatt snöröjning kring hiss utomhus kan kommunen komma att ställa krav på att du själv får bekosta detta.

Snöröjning av hiss utomhus

Du är själv ansvarig för snöröjning på och omkring hissen. Snöröjningen måste skötas ordentligt för att hissen ska fungera optimalt. Anlitar du hjälp för snöröjning står du själv för kostanden.

Om du inte behöver hissen längre

Kontakta gärna kommunen om det blir aktuellt att flytta till annan bostad. Kommunen kan eventuellt vilja ta tillbaka hissen för återanvändning och bekostar i så fall en del av demonteringen.

Vill du veta mer?

Kontakta bostadsanpassningen 0930-14388