Företag
Företag har själva ansvar att hantera sitt avfall enligt miljöbalken och det finns regler för hur avfall får transporteras och hanteras. På denna sida kan du läsa om övergripnde regler för ditt företag gällande avfallshantering.
Ansökan/Anmälan
Under fliken "Blanketter" på Avfallssidan har vi samlat alla ansöknings- och anmälningsblanketter för företag och privatpersoner. Vissa av dessa finns även som e-tjänst, där ni direkt kan fylla i uppgifterna och skicka in anmälan/ansökan.
Att tänka som företag, vid hantering av avfall:
- Företaget kan tjäna pengar på att återanvända, återvinna och sopsortera
- Planera för att slippa avfall. Vid planering, utveckling, inköp och produktion bör ni försöka att skapa så lite avfall som möjligt. Om ni gör detta kan ni spara pengar samtidigt som det är bättre för miljön.
- De som transporterar och tar emot avfall måste ha tillstånd för det
- Om du ska köra ditt eget avfall kan det krävas tillstånd eller anmälan. Läs mer hos Länsstyrelsen Västerbotten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Om du ska riva en byggnad behöver du oftast anmäla det och ibland också söka tillstånd till det.
- Om du hanterar farligt avfall, behöver du rapportera uppgifter.